Artikel skrevet af : Unni Joensen, Helen Olsen, Ruth Fjallsá og Lilliane Svøðstein. mv06nf
Ser man på Dannerseminariet, bærer det præg af Grevindes kultur, dvs. at stiftelsens ånd har tendens til at leve videre.
Det er den 14.sept. kl. er 6.00 og det er en stærk storm på Færøerne. Mv06nf er på vej til Danmark til en kulturuge på Danner Seminariet i Jægerspris.
Det er overskyet denne fredagsmorgen, så man kan ikke se det ellers så specielle landskab, som oppefra, mest ligner et kludetæppe.
Ankomsten til Jægerspris slot, står i stor kontrast til København, hvor det meste af dagen blev brugt til shopping på Strøget og i store shoppingcentre.
I Jægerspris var det meget fredeligt. De store gamle bygninger og parken som er rammen om Danner Seminariet, vidner om en gammel tid, med en lige så gammel og levende historie.
Historien præger i meget høj grad kulturen på det meget moderne seminarium endnu i dag, snart 50 år efter man begyndte at undervise på Danner Seminariet. Før man går i dybden med kulturen på Danner, ville det måske være en idé at komme lidt nærmere på ordet kultur og dets betydning.
Historien præger i meget høj grad kulturen på det meget moderne seminarium endnu i dag, snart 50 år efter man begyndte at undervise på Danner Seminariet. Før man går i dybden med kulturen på Danner, ville det måske være en idé at komme lidt nærmere på ordet kultur og dets betydning.
Begrebet kultur:
Hvad er kultur? Kultur er modsat af natur. Mennesket har et naturligt behov og er det først et spørgsmål om kultur, da man kikker på hvad der bliver spist og hvordan. Kultur er noget man bliver socialiseret i for at kunne tilpasse sig i den gruppe man opvokser i, da kulturen er præget af normer.
Hvad er det der gør, at begrebet kultur i denne globaliserings tid forsat er noget vi hæfter os ved ? I nogle tilfælde har kulturen forandret sig markant.
Med den stadig stigende kommunikations teknologi bliver det lettere og lettere for hver generation at skabe sig et billede af verden og hvilke normer der er i den og derfor er det lettere at klippe den oprindelige kultur over. Man kan næsten vælge (shoppe sig til) hvad og hvilken kultur man vil tilhøre. I dagens Kina har det vist sig at, i fjerne landsbyer har man adgang til internettet og dette har medført at den yngre generation ikke har lyst til at leve i den kultur som er i landsbyen, men vælger at flytte til byen - de har, kan man sige, gjort sig et forarbejde i hvad der er i vente inde i byen og måske bliver overgangen ikke så svær.
Grevinde Danner:
For at lyse oprindelsen af Danner kulturen er der nødvendigt at vende blikket tilbage til Grevinde Danner, Kong Frederik den VII´s kone, som var folkslig og blev gift til kong Frederik´s venstre hånd.
Grevinde Danner kom fra et fattigt borgerligt hjem, hendes historie kan læses her: http://www.kongfrederik.dk/main.asp?me=137&sc=11
Grevinden var målrettet, det kan man se i det, hun har fået udrettet, i en tid hvor piger fra almuen havde ringe omstændigheder til at etablere sig. Og om man kigger på folkets reaktion da kongen skulle vies til Louise Rasmusen, senere Grevinde Danner har det ikke været nogen let opgave for hende.
Hendes tanker og handlinger har været meget langsigtede.
Ser man på Dannerseminariet, bærer det præg af Grevindens kultur, dvs. at stiftelsens ånd har tendens til at leve videre og alt som har med Jægerspris Slot at gøre er en levning fra Grevinde Danner.
For at lyse oprindelsen af Danner kulturen er der nødvendigt at vende blikket tilbage til Grevinde Danner, Kong Frederik den VII´s kone, som var folkslig og blev gift til kong Frederik´s venstre hånd.
Grevinde Danner kom fra et fattigt borgerligt hjem, hendes historie kan læses her: http://www.kongfrederik.dk/main.asp?me=137&sc=11
Grevinden var målrettet, det kan man se i det, hun har fået udrettet, i en tid hvor piger fra almuen havde ringe omstændigheder til at etablere sig. Og om man kigger på folkets reaktion da kongen skulle vies til Louise Rasmusen, senere Grevinde Danner har det ikke været nogen let opgave for hende.
Hendes tanker og handlinger har været meget langsigtede.
Ser man på Dannerseminariet, bærer det præg af Grevindens kultur, dvs. at stiftelsens ånd har tendens til at leve videre og alt som har med Jægerspris Slot at gøre er en levning fra Grevinde Danner.
Seminariet:
Historien om Danner som et seminarium for pædagoger begyndte da Bestyrelsesmedlem Hal Koch og forstander Alma Andersen gik op til kontorchef Holger Horsten i socialministeriet i 1954 og kort efter blev den første rektor på seminariet H.C. Rasmussen. udpeget. Imidlerlertid varede det 4 år, før staten havde pengene til starten på en børneforsorgs-seminarium. Så man begyndte ikke at undervise før i 1958.
I dag tilbyder Danner seminariet forskellige muligheder for uddannelsen til pædagog som nu har titlen " professionsbachelor".
Der er ca. 500 studerende, fordelt på ordinær uddannelse, merit- og åben uddannelse og delvise net- uddannelser. I en artikel i Fjordbyerne lokal avis den 18.juli 2007, står at der er nu ca. 300 studerende på nettet - og seminariet er formentlig den største udbyder af pædagoguddannelse over nettet i Danmark.
Efter en hel kulturuge på Danner Seminariet, har man fået smagsprøve af dens kultur. Da kan man ikke komme uden om vores gode gamle veninde Fru Danner og hendes tilværelse og ånd som man endnu i dag kan mærke over slotsgården. Og det er selvfølgelig gennem de mange fortællinger om hendes fortid og det som hun startede op som Grevinden af Stiftelsen i Jægerspris. De mange forskellige historier, f.eks. om at hun endnu besøger slottet og at det nemlig er livs farligt at træde på græsset med statuen ....osv. Hendes fortid er endnu en stor del af Danner Seminariets kultur i dag, og hvorfor mon?
Hvorfor er det så vigtigt at beholde hendes historie som en slags mormor for seminariet? Kan man sammenligne det som Fru Danner startede op, med hvad den er blevet til i dag.
Er det en bevidst overførsel, altså når vi tænker på historien, hvordan det hele begyndte? Hvordan man oplærte piger til at blive tjenestepiger, hvor man nu har et ønske om at danne gode pædagoger, som vi alle ved har kvinder som flertal.
Kilder:
Fjordbyerne lokal avis den 18. juli 2007
Ingen kommentarer:
Send en kommentar