mandag den 8. oktober 2007

Pilehaven -en integrered institution

Artikel skrevet af Eyðvør Egholm, Súsan Tavsen, Eyðbjørg Hansen og Nancy Selfoss, Danner seminariet, MS05NF Gruppe 1.

En fortælling om livet i en daginstitution…….
Solen skinner, himlen er blå og et par vattede, snehvide skyer driver
langsomt forbi.
Luften er klar og frisk, vinteren er vist på vej…..
I det solgule lys ligger den dejligste have, - en børnehave!
Det vrimler med børn og voksne.
Små og store børn, små og store voksne! ( Virksomhedsplanen)

Artiklen er udarbejdet efter et besøg i Pilehaven. Pilehaven syntes at være en velfungerende institution, vi følte os velkomne og blev vist rundt af en meget engageret leder, der havde hjertet med i sit arbejde.
Pilehaven er en integreret institution for børn fra 0 til 6 år. Institutionen er opdelt i to afdelinger. I den ene afdeling er det tre stuer, to stuer for 0-2 årige og en stue for 2-3 årige. I den anden afdelingen de 3-6 årige. Pilehaven er normeret til 29 vuggestuebørn og 43 børnehavebørn. Det er 15 fast ansatte medarbejder inkl. køkkenassistent, leder og souschef.
Pilehavens udeareal er 7000 Kvadratmeter.


En pædagogisk ”fortælling”:
I Pilehaven er værdierne definernet som: Omsorg, tryghed, åbenhed, tillid, respekt, tolerance, gensidighed, troværddighed og loyalitet.
I Pilehaven optræder de voksne som stedfortræder for forældrene, det vil sige at de dækker børnenes behov for tryghed og nærhed.
Medarbejderne arbejder udfra at de kender børnenes behov og udvikling, men de står ved at de er de voksne som går foran og viser vej.
Vision for Pilehaven er at være på omdrejningshøjde med samfundesudviklingen og gribe de bolde der er i luften.
At arbejde med anerkendende relationer i Pilehaven betyder at:
· Jeg rummer dig, som du er.
· Jeg vil dig.
· Jeg anerkender, at du føler det, du gør.
· Jeg vil hjælpe dig med at finde vej, - så du kan være dig selv.
· Jeg vil hjælpe dig at finde vej, - så du kan være sammen med andre.
Alle skal føle sig set, hørt og forstået. ( Virksomhedsplanen)

Pilehaven i praksis:
Årsplanen for Pilehaven er udarbejdet efter årets temaer, trationer og aktiviteter.
F. eks Februar vinter: Fastalavn: masker, fastelavnris, fastelavnsboller, fastelavnssange, udklædning, teater, ansigtsmaling, dukketeater, fastelavnsfest.
Juni sommer: Vi laver sanktahans-heks, vand, sand, sæbebobler, vindmøller, skaller, lim og sand, hyldeblomstsaft, heksejagt, sjaskevogn, bålmad, farvelfest for skolebegynderne, fødselsdagfest den 1. juni.
Pilehaven har en åbningstid fra 6.30 til 17.15, dog fredag 6.30 til 16.30. Trods den lange åbningstid og at en stor del af børnene er på institutionen så lang tid, var der roligt og man kunne godt fornæmme at der blev arbejdet med struktur.

Pædagogiske principper:
Pilehavens pædagogiske principper blev vedtaget af forældrebestyrelsen nov. 2004.
I dialog med forældrene skal der skabes et trygt og anerkendende miljø, hvor barnets udvikling fremmes, således at barnet føler sig værdifuldt og kan blive i stand til at mestre livet og færdes i verden. ( Virksomhedsplanen)
Ud fra den pædagogiske læreplan i serviceloven har Pilehaven valgt at følge disse tre temaer:
1. Kulturelle uttryksformer og værdier
2. Barnets alsidige og personlige udvikling
3. Natur og naturfænomener.

Kulturforskellen:
Vi er blevet facineret og inspireret af Pilehaven. Trods nedskæringer og det at der bliver stillet større krav til medarbejderne, har de formået at udarbejde en virksomhedsplan som medtager alle krav fra serviceloven.
På Færøerne har vi også en lov for daginstitutioner, som vi skal arbejde ud fra. For nylig er der vedtaget at vi skal udarbejde en virksomhedsplan, og det bliver spændende at vide om vi bliver lige så gode at arbejde efter en struktureret virksomhedsplan.
I Pilehaven har de en plan for hver måned, hvad der er planen at lave, uanset vejr er de ude det meste af sommerhalvåret. Der bliver ofte sagt at det ikke er vejret der skal styre om vi er ude med børnene eller ej, vi skal blot være påklædt efter omstændighederne, men det bliver vi nødt til, selv om det er sommer kan vi godt forvente både storm og regn. Det er ikke særlig hensigtsmæssigt at tage på tur med børnene i stormvejr, hvor de næsten ikke kan gå.
I de institutioner vi arbejder, må vi altid have en plan B, måske har vi planlagt en heldagstur, men når dagen kommer er vejret så dårligt at vi ikke kan tage afsted, men så finder vi på noget andet, måske en bagedag.
En anden forskel mellem de institutioner vi kender er åbningstiderne. Der er åbent fra 7.15 0g 7.30 til 17.15 og 17.30, det er ikke mange af børnene i vores institutioner der har en dag på 10 timer, de fleste er omkring 8 timer, og der er megen spredning i opmødningstiderne, derved bliver dagen måske lidt mindre struktureret, og det skaber mere uro.

Ingen kommentarer: