Cykler, cykler, ja so langt øje kunne se var der cykler. Vi er nemlig ved Københavns hovedbanegård.
Vi er fire pædagogstuderende fra Færøerne og er vi ikke vandt til at se så mange mennesker cykle. På Færøerne har vi ikke nogen cykle kultur, i forhold til Danmark. Det optog vores interesse, og vil vi gerne undersøge denne cykelkultur som vi her mødte. Når vores felt er det pædagogiske område, vil vi se nærmere på hvordan børn tilegner sig denne kultur.
At cykle er en glæde for de fleste børn. Det starter
allerede når børnene er helt små med cykler uden pedaler som de skubber med benene, dernæst kommer den kendte trehjulede cykel, det er nok ikke
mange børn som ikke har ejet sådan en.
Når børnene skal lære at cykle på en rigtig cykel er det ofte, en med støttehjul, som de begynder med. I de fleste institutioner er der cykler som børnene kan cykle med.
I målsætningen for institutionerne har de fleste med, at vi skal udvikle børnene grov motorisk, at holde balancen og er det en stor fordel at kunne cykle på en to hjulet cykel, da fritidshjemmene cykler meget med børnene.
Børnene lærer at begå sig i trafikken, ved at man går ture med dem og forklarer dem om færdselsreglerne. Når børnene er små er en cykel bare at stykke legetøj, vi ikke rigtigt har lært at styre, og når vi bliver ældre og har fundet balancen, glemmer vi heller aldrig glæden ved at cykle.
Det Lille Kørekort er et tilbud til børn fra 0.- 3. klasse, som går i SFO eller fritidshjem. Ved hjælp af øvelser og lege kan børnene tage et kørekort til deres cykler.
Børn i den tidlige skolealder udgør hvert år en særlig tragisk andel af dem, der mister livet i
trafikken.
Fra børnene er cirka 6 år og til de er 10 år, er de motorisk sikre nok til både at gå og cykle. Men de er stadig meget udsatte i trafikken. De er små og opfatter ikke faremomenter.
Det Lille Kørekort sætter fokus på børns trafiksikkerhed og -færdigheder,
når de er i fritidsordningen eller SFO.
Det sker gennem leg og praktiske øvelser.
Der er mange, som skal arbejde sammen for at sikre børnene i trafikken. Ud over forældre og skole kan skolefritids-ordninger (SFOer) og fritidshjem
hjælpe i børnenes træning.
www.sikkertrafik.dk/
børnene i institutionerne. Alle børn som starter i første klasse, får en cykelhjelm fra Foreningen for større Færdsels Sikkerhed.
Selv om børnene i begyndelsen ikke cykler ude i trafikken, er det vigtigt at de bruger cykelhjelm fordi barnet vælter ofte, når det skal lære at holde balancen og en cykelhjelm er en god måde at forebygge alvorlige skader på.
De fleste børn ejer en cykel, men det er mere som et legetøj en et transportmiddel. Her har vi mange stejle bakker, som vi skal opad, derimod i Danmark er vejene mere lige. Vejrforholdene er anderledes på Færøerne. Her regner og blæser det meget mere, og om vinteren kan det også være sne. I Danmark har de et mere stabilt vejr.
Da vinteren er over og det begynder at blive lysere ud på aftenen begynder børnene at tage cyklerne frem igen, hvor de cykler i nærmiljøet.
Før i tiden cyklede man mere end de gør i dag, helst de børn som boede langt fra skolen, de cyklede i skole hver dag, da kunne man se flere cykler på cyklestativet uden for skolen, i dag ser man kun nogle få.
Samfundet er forandret gennem tiderne. De fleste har en bil i huset, så børnene bliver mere kørt i dag, forældrene tør ikke lade sine børn cykle i skole, fordi det er så meget trafik, vi har heller ikke nogen cykelstier i byerne som vi kan cykle på.
Det som vi oplevede i Danmark var, at vi ikke var opmærksomme på cyklestigerne. Hver gang vi stod ud af bussen eller var en gåtur, mindet vi hver anden om at se os for, om der kom nogen cykle. Det var en ny kultur for os.
I Danmark er cykling til og fra arbejde og skole en af de mest almindelige måder, at få rørt sig på i dagligdagen.
Danskerne har brugt cyklen som transportmiddel i mange årtier. Til forskel fra f.eks. USA, hvor det generelt ikke er særlig udbredt at cykle. Her er cykelstier heller ikke en selvfølge, og mange har slet ikke lært at cykle!
Danmark er et cykelvenligt land, hvor der er cykelstier de fleste steder i byerne og langs
landevejene. Det er nogle gange nemmere og hurtigere at cykle på arbejde og i skole end at køre i bil.
forhold til sikkerheden for især de yngste cyklister. Mange af de bilister, der gør vejene usikre for børnene, er faktisk de forældre, der kører deres børn i skole. Disse forældre er med til at skabe mere biltrafik på skolevejen, og på den måde gøre vejen mere usikker for dem, der går og cykler.
Så om det er mulighed for det, så brug cykelen til og fra skole. På den måde kan man forblive sund, vågne helt op inden man træder ind i klasselokalet og samtidig være med til at gøre skolevejen mere sikker – både for de yngre elever og alle som benytter den.
www.cancer.dk/Sundskole/hvordanundgaa/motion/kulturelleforskelle/danskcykelkultur
Hver dag bliver børnene kørt på cykel til børnehave af deres forældre. På denne måde tilegner
børnene sig den cykelkultur som deres forældre har. Når dette gentager og bliver en rutine i
hverdagen, bliver det til kultur hos børnene også.
Citat Dion sommer:
Kultur kan defineres som meget komplicerede systemer af rutiner, som aktører tillægger mening.
Det sker en løbende regulering af relationer mellem individer og deres miljøer, og kultur bliver på den ene side et resultat at levende sociale processer, der skabes her og nu, og på den anden side materialiserende produkter af kommunikation i et samfund skabt på et givet tidspunkt.
(barndomspsykologi s.119)
følge livsstilsmagasinet "Monocle".
Monocle skriver, at den gode offentlige transport, det veludviklede netværk af cykelstier, hvor man kan cykle trygt gennem byen, lufthavnen og cafékulturens dynamiske, men afslappede stil gør København til en af de bedste byer at leve i. Kilde: Berlingske Tidende 29. juni 2007, s. 4.
Litteraturliste:
Berlingske Tidende 29. juni 2007, s. 4.
Sommer, Dion, Hans Reitzels Forlag 2003, barndomspsykologi s.119
www.cancer.dk/Sundskole/hvordanundgaa/motion/kulturelleforskelle/danskcykelkultur
www.sikkertrafik.dk/
Ingen kommentarer:
Send en kommentar